31 juli 2015

Faktisk troede jeg,

at jeg havde lært at sige nej, men det har vist sig, at sådan er det ikke helt. Langt hen ad vejen ja, men ikke helt.

Min svogers søster er så heldig, at hun skal være mormor. Da hun selv skulle have det første barn, strikkede hendes mands bedstemor et barnevognstæppe til dem. Der er blevet passet godt på det i årenes løb og det skal gå i arv. MEN de har 2 børn, så de ville gerne have en kopi af tæppet. I telefonen nævnte hun, at det så ud til at være strikket i baner og på ret tykke pinde. Okay, tænkte jeg, det er da lidt spændende. Ergo sagde jeg ja til at strikke det.

Beklager det halvdårlige billede. Det er taget, mens tæppet lå til tørre. Jeg nåede ikke at få taget et nyt, før det var afhentet. Men det får jeg chancen for, for det viste sig, at de faktisk gerne ville have 2 tæpper. Ahem, det varer lidt, før nr. 2 bliver strikket!

Tæppet var ganske rigtigt strikket i baner, der så var syet sammen. Det bruger vi ikke her, så jeg strikkede det i ét stykke. Kanten var ligeledes strikket og syet på. Det gør vi heller ikke her, så den er strikket på. Hjørnerne er lavet med forkortede rækker. Faktisk med tyske forkortede rækker! Det fungerede ret godt.

Okay, det viste sig, at det faktisk var ret sjovt at få tegnet mønster af og regnet den ud. Selve tæppet var hurtigt strikket på p 5½. Kanten trak til gengæld tænder ud. Virkelig kedelig at strikke.

Fakta:

  • Mønster: Ren kopiering af det gamle tæppe. De der kender mig, vil nok more sig en anelse. De forskellige mønstre er spredt fuldstændigt vilkårligt på tæppet. Det har jeg det lidt svært med ;-) Havde det været til mig selv, havde der været symmetri i placeringen. Her valgte jeg “bare” at lave en tro kopi af originalen.
  • Garn: 437 gr. Blackhill Højlandsuld. Strikket med 3 tråde.
  • Pind: 5½ mm
  • Hit or sh*t: De så vældigt glade ud, da de hentede det, så mon ikke det skal blive godt brugt - og passet på.

Rigtig god weekend.

17 kommentarer:

  1. Flot.. og flot forarbejde! Ikke noget med at sy og fifler der...Det skal regnes ud... og regnes rigtigt ud.. og så får modtageren et let, lunt og smukt tæppe!
    De hjørner er godt nok flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne - det var lige præcis det tillokkende ved tæppet. At regne den ud :-)

      Slet
  2. Tyskehjørner, det må jeg lære. Super flot tæppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lykke - man kan blive helt høj, når tingene bliver, som man havde planlagt :-)

      Slet
  3. Hvor ser det fint ud.
    Nå, så de ville faktisk gerne have TO tæpper. Jamen så må du jo hvæsse pindene. Og i gang.
    (Husk nu at tage et par billeder næste gang, så vi kan se, hvor fint det er)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva - ja det var lidt af et bagholdsangreb. Kunne ikke lige sige nej til tæppe nr. 2, når nu jeg havde fået sagt ja til tæppe nr. 1 ;-)

      Slet
  4. Wow hvor er det flot! Selvfølgelig skal det strikkes i et stykke :-)godt det er på tykke pinde, når du skal strikke et mere...respekt!! Fine hjørner - kender ikke det med tyskerhjørner ;-) ha ha, måske sundt at slippe kontrollen ....uha det kender jeg alt for godt ;-)god weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lilli - nemlig, hurra for de tykke pinde, det går rimeligt hurtigt :-)

      Slet
  5. Ih det er flot - tænk at du sådan lige kopierede det, og ovenikøbet også lige forbedrede det ;o) Flot, flot. og sejt gået.

    SvarSlet
  6. sikke et fedt tæppe :-) en dag lærer vi nok alle og sige nej....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marion - det håber jeg godt nok. Jeg er heldigvis blevet bedre til det, men har åbenbart ikke helt styr på det endnu ;-)

      Slet
  7. Hvor er det flot, Mette :-) Sjovt, hvordan man har det med symmetri eller ej - jeg elsker, tilfældighed/vilkårlighed/variation og kunne sagtens have fundet på at kaste en terning ;-) Jeg er sikker på, det bliver passet på - det manglede da bare :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene - min søster er helt enig med dig. Hun ville også kaste mønstrene ud efter forgodtbefindende, men det har jeg virkelig svært ved :-) Hurra, for forskelligheder.

      Slet
  8. Det er så godt at udfordre sig selv med lidt strik på bestilling. -Også selv om man bagefter har den følelse af at skulle have sagt pænt nej tak. Jeg kender udemærket de bestillinger, hvor man har en omgang pligtstrik hængende , men istedet har man lyst til at påbegynde andre ting. Man strikker måske for det meste af iver og lyst. Jeg tager hatten af for dig, at du ikke sagde nej. Godt klaret! Det er kvalitet det der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - jeg hader, når strik bliver pligt. Den smule fritid der er, skal nydes :-) Jeg syntes faktisk, at det var ret sjovt at strikke det første - især fordi der var lidt udfordring i at få alt til at passe. Nu må jeg så se med nr. 2 :-)

      Slet
  9. Wauw, hvor flot! Her kom vist din lange strikkeerfaring dig til gode. Jeg er ny (genfødt) strikker, og jeg kan godt mærke, at mine ønsker ikke helt stemmer overens med det, jeg kan huske lige i øjeblikket.

    SvarSlet