29 januar 2016

Lillejuleaften

blev jeg færdig med julegavestrik og så var jeg lidt på den. Jeg kan have en alenlang to do liste, men når der så bliver strikkepinde ledige, er der bare ikke noget på listen, der fænger alligevel. Sådan stod jeg lillejuleaften.

Frem kom Blomsterstrik og valget faldt på Perlehyacint. Hvad i alverden fór der lige i mig der? P nr. 3 og godt 80 cm lang trøje!?! Nå, men der blev fundet masser af farver frem, valg blev truffet og startskuddet gik. Da jeg var gået i gang med 3. farve og havde trævlet op 2 gange pga. at jeg var utilfreds med farverne, valgte jeg så alligevel at lave farveprøver. De blev sådan set fine og gjorde det lidt nemmere at vælge farverne, men det gør altså en forskel, om man ser på en lille farveprøve eller på det strikkede, hvor der er meget lange farveforløb.

Selv efter strikkeprøve blev det nødvendigt med en optrævling mere - og her taler vi altså om 10 pinde á godt 400 masker! Indtil videre ser det således ud.

Farverne er meget mere dæmpede i virkeligheden og det irriterer mig grænseløst, at jeg ikke kan få hverken kamera eller telefon til at vise de rigtige farver.

Og nu er jeg virkelig på den, for det eneste, jeg kan finde på som sidste farve, er råhvid og den kan nemt gå hen og blive voldsomt dominerende. Min kloge mor siger, at jeg skal prøve at strikke et fuldt stykke med den råhvide over f.eks. 20 masker og det har hun jo nok ret i, men nøj hvor kedeligt! Og så er der ikke engang håndboldfinale med dansk islæt til at underholde!

God weekend.

12 kommentarer:

  1. Uha... strikkerastløs en lillejuleaften... Forfærdeligt.
    Godt du fandt en løsning. En smuk løsning.
    Farver er svære at fange, især i det blege vinterlys.
    Og farver gør som det passer dem... ser fine ud linet op og når man så blander dem i strik, dør den en nuance og en anden larmer! Råhvid lyder larmende...
    Har du ikke en lysere nuance af en af de andre farver? Ellers må du ud og supplere....

    SvarSlet
  2. Hej Anne - ja, farver er spændende. Ret sjovt at vælge ud. Jeg plejer at bruge pænt lang tid på det :-) Jeg har lavet prøve med den råhvide. Den bliver ret tydelig, men jeg tror, at det kan blive fint.

    SvarSlet
  3. Jeg tror den råhvide vil give et fint spræl til farverne. Bare igang med nye eksperimenter, hi hi. I øvrigt beundrer jeg dig for at starte op med pind tre og så have 80cm+ i sigte. Det vil være års strik for mig i den sidste ende. God weeekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - tror også, at det bliver den råhvide. Jamen, jeg ved heller ikke, hvad der gik af mig? Tager uhyggeligt lang tid :-)

      Slet
  4. Hvor ser den bare super super lækker ud. Jeg synes virkelig den ser smuk ud, jeg har modellen i den kategori der hedder lækker, men urealistisk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britt - tusind tak. Var nok heller ikke røget på pindene her, hvis jeg havde tænkt mig om ;-)

      Slet
  5. Nu ikke alt det piveri, pind 3 er en pænt stor pind ;-) og den tegner da super flot. Jeg tror det vil klæde den med noget hvidt - men ellers kan du vel bare trevle lidt op igen - du er jo så trænet udi den kunst ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, ha Lene - nej, p 3 er IKKE en pænt stor pind ;-) Trævle op har jeg trænet så meget, at jeg ikke satser på at prøve igen på den her trøje :-)

      Slet
  6. Ja hvad pokker stak dig lige ? du er da godt nok kommet på arbejde. Den råhvide kan godt blive flot - men måske også lige rigelig kontrast. Kunne du prøve fx med en meget lys grå ? Ja, du må se, hvad der duer. Det er en rigtig flot perlehyacint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona - jeg aner det ikke. Julen måske? Har holdt en lys grå op og er bange for, at den måske bliver for kold, men.......

      Slet
  7. Hold nu et flot (og stort) arbejde. Virkelig fedt mønster. Synes din farvekombination er virkelig lækker. Som andre her i kommentarfeltet er jeg også spændt på om den råhvide bliver for stor en kontrast - men så kan du jo bare trevle en 3-4.000 masker op igen *gys*, håber du finder den rigtige læsning, uden alt for mange omveje. Kh. Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Liv - tak. Hvis jeg ender med at kaste mig ud i den råhvide, så bliver det den. Jeg gider simpelthen ikke trævle op igen. Eller det gør jeg gerne, men jeg gider ikke strikke alle de masker igen ;-)

      Slet