14 februar 2012

Jeg strikker

- ja, okay det er nok ikke den store overraskelse. MEN jeg strikker strømper og det overrasker i hvert fald mig. Jeg tror faktisk ikke, at jeg har strikket en hel strømpe, siden Webstrik havde sin sidste strømpe KAL, hvor vi strikkede et par strømper om måneden.

Nogen har flere gange forsøgt at overbevise mig om, at strømper strikker man da to ad gangen og vha. Magic Loop. Jeg har brugt Magic Loop til ærmer, så metoden kender jeg.

Jeg er ved at løbe tør for de hjemmestrikkede (selvom jeg "stjal" en del fra min mor sidste år), så lørdag hev jeg garn og pind frem. Det viste sig, at jeg på et tidspunkt har købt rundpind nr 2 1/2 i 100 cm, det er dog så længe siden, at jeg hverken kan huske hvor eller hvornår.

Efter en del bøvl med at få startet, så kører det nu og jeg må da indrømme, at det er alletiders metode.

Forøvrigt må det være et rigtigt lykkegarn. Det stammer fra en lykkepakke og jeg valgte det på lykke og fromme ved at stikke hånden i en af kasserne med strømpegarn (ja, der er mere end en). Farverne - hm, begejstringen er til at overse. Det er Opal, men banderolen var håndskrevet, så om det nogensinde er kommet i produktion, ved jeg ikke.

Tilbage til strømperne for jeg er faktisk kommet noget længere og skal i gang med hælene ;-)

9 kommentarer:

  1. Oooorv hvor er du heldig, at du har knækket magic loop-koden og så endda to på en gang-metoden. Dét ville jeg så gerne lære, men jeg når, at hidse mig så meget op over ikke at kunne finde ud af det, at jeg... ikke kan finde ud af det.

    SvarSlet
  2. Jeg kender god magic loop, og bruger det til f.eks. ærmer, men to strømper på én gang (og nogen strikker også fra tåen og op....), det har jeg endnu til gode. Måske skulle jeg snart tage mig sammen.

    SvarSlet
  3. Uha jeg sværger stadig til en strømpe oppefra og ned på rundpinde. Jeg er ikke så gode venner med lange rundpinde.

    SvarSlet
  4. Hej Dorthe - hæ, hæ, det har jeg også prøvet, men hvis du sætter dig stille ned og prøver med bare en strømpe på rundpinden (og et glas vin), så skal det nok komme. Det har taget mig nogen tid at finde min måde at holde på, men nu tror jeg, at den er der ;-)

    Hej Eva - jeg startede også med et ærme og så får man jo teknikken på plads. Og så er det faktisk ikke så svært med to på én gang - og gevinsten er jo enorm. Man kommer ALDRIG til at skulle starte på strømpe nr. 2 igen ;-)

    Hej Ulla - jeg var lige ved at kaste mig ud i fra tåen og op. Fandt bogen frem, men da jeg nåede til, at man skulle stramme tråden ellers blev der hul (i hvert noget med et hul), så droppede jeg det. Min "gamle" opskrift sidder jo også på rygraden og strømperne passer mig perfekt, så hvorfor lave det om?

    SvarSlet
  5. Lækker farve det garn har.
    Jeg strikker stadig en strømp af gangen, så glæder mig til at jeg måske en dag får blod på tanden og prøver det.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  6. Hej Lis - for mig er det en fordel, at de bliver strikke begge to på en gang. Jeg skal/skulle altid KÆMPE for at få nr. 2 færdig ;-)

    SvarSlet
  7. Personligt har jeg aldrig kunnet se fidusen med magic loop metoden, synes ikke det er hverken hurtigere eller nemmere, så jeg har svært ved at forstå begejstringen.
    Til gengæld bliver det nogle fine sokker og de bliver helt sikkert ens.

    SvarSlet
  8. Jeg er også totalt omvendt til to på en gang og magic loop ;-) hurra for hjemmestrikkede sokker :-)

    SvarSlet
  9. Hej - jeg har haft det fuldstændigt ligesom dig. Kunne overhovedet ikke se fidusen ved Magic Loop. Nysgerrigheden fik mig så til at strikke et ærme på den måde (hvad gør man ikke for at slippe for at sy sammen!). Til at begynde med, syntes jeg, at det var lidt besværligt, men et stykke oppe på ærmet, havde jeg fået rutine og det gik fint. Mht. strømperne har jeg længe kæmpet imod, men af en eller anden grund griber jeg krampagtigt om tynde strømpepinde, så mine hænder beklager sig, når jeg strikker på dem. Der var også lidt startvanskeligheder denne gang, men nu kører det og det er både nemmere og hurtigere - for mig. Men vi er jo alle forskellige og hurra for det!

    Hej Lykke - det er jeg også. Og når man først er blevet vant til de hjemmesrrikkede er der jo ikke andre strømper, der dur ;-)

    SvarSlet