28 november 2012

Hm,

er ikke helt sikker på resultatet.

  • Vanterne er blevet tætte, tykke og varme.
  • Tomlen ser virkelig underlig ud og skal strikkes anderledes næste gang.
  • Er en anelse for korte mellem tommel og top.
  • Toppen er blevet bedre end forventet.

Det skal prøves igen!

Iflg. opskriften skulle der puttes plastikposer i vante og tommel for, at det ikke skulle filte sammen. Jeg har da nu prøvet at filte små nissehuer uden problemer.

Nå, men jeg puttede plastikposer i og hæftede dem fast med sikkerhedsnåle. Ikke videre smart. Sikkerhedsnålede smuttede igennem og jeg måtte rykke dem igennem det filtede!

IMG_0179

Er det virkeligt nødvendigt med de plastikposer?

16 kommentarer:

  1. Ja man skal bruge poser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er god mig dig! Af en eller anden grund tager jeg ikke imod det råd ;-)

      Slet
  2. hej Mette, hvis du vil undgå at det ender med en stor klump, er det nemmest at bruge plastikposer. Det er ikke altid at det filter så voldsomt, men det ved man jo ikke før man har prøvet :-)
    Jeg lukker futterne/vanterne ved at sy nogle almindelige ri-sting med en sytråd i kontrastfarve (så er den nemmere at finde).
    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Angelika - god ide med sytråd i kontrastfarve. Det prøver jeg næste gan.

      Slet
  3. Det er da godt nok en prøve du er blevet sat på, men jeg kan desværre ikke hjælpe dig, har aldrig prøvet at filte vanter kun tøfler som jeg vaskede i vaskemaskinen. Det bliver i hvert fald nogle varme vanter, men jeg håber da ikke at de er blevet valket for meget så du ikke kan bøje fingrene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annelise - nej, fingrene kan godt bøjes, men vagterne skulle ikke have haft ret meget mere - så havde det været umuligt :-)

      Slet
  4. hsr kun prøvet engang at det filtede sammen og det var en kæmpe julesok jeg havde strikket, men det var af heilo garn fra dale har aldrig prøvet det emd noget andet garn jeg filter i

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marion - sidste år strikkede jeg en del af de små nissehuer i shetlandsuld og de filtede ikke sammen, men det ville godt nok være ærgerligt, hvis det skete med vanterne

      Slet
  5. Jeg har aldrig hørt om plastik poser i filtning. Men til genggæld oplevet at det hele var en stor klump, så ja det kan lade sig gøre at ødelægge lufferne.
    Glæder mig til at se hvordan du får lavet det næste par.

    Kh.Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lis - det havde jeg heller ikke før denne opskrift, men de kommer også i næste gang :-)

      Slet
  6. Tror du ikke bare de skal gås til ?
    rykkes i pasform, så at sige ? ja hvad ved jeg - men gode varme vanter er det da blevet til :o)
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona - det har jeg gjort med selve vanten, men tomlen er så vid, at jeg kan have 2 i en :-) Lige voldsom nok - men den ser sjov ud :-)

      Slet
  7. Hej,

    jeg har lavet adskillige par vanter i Naturgarn. Der har aldrig været plastik i tomlerne - og de er aldrig filtet sammen. Jeg vasker v. 40 grader i en ellers fuld maskine. Det eneste jeg har oplevet er filtet er den øverste kant, hvis den ruller lidt.

    Bedste hilsner,
    Jeanette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeanette - jeg har heller aldrig hørt om det før, men nu tør jeg jo ikke lade være, for så filter de garanteret sammen til en klump ;-)

      Slet
  8. Har også strikket de luffer ....
    Med sådan en tommel ... Pga plastikposer ...
    Har efterfølgende fået at vide at drikke skal stoppes ud menblot ligges fladt imellem lagene ....
    Mine luffer blev brugt med deforme tomler ....
    De var meget varme .... Desværre fløjene ene af cykel kurven uden jeg opdagede det

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne - hvor ærgerligt med den luftbårne vante! Jeg stoppede ikke tomlen ud, men en plastikposer fylder selvfølgelig noget, så næste gang prøver jeg at klippe et stykke plastik ud og stoppe i.

      Slet